Musikens förändring

I uppgiften ”Musikens förändring” vill jag att ni skriver en personlig reflektion kring hur musiken har förändrats från förr till nu. Med förr menas egentligen så långt bak i tiden som ni själva vill gå, men jag tänker att 50-talet är en bra början.

Jag vill att ni gör denna reflektion genom att lyssna på musik och helt enkelt beskriva vad det är ni hör för skillnader. Det kan vara allt ifrån hur inspelningen låter till hur låtarna är uppbyggda eller vilka instrument som används och hur de används.

Till er hjälp lägger jag upp en rad länkar där ni kan hitta artister och låtar från olika årtionden. Ni får lyssa på vilka låtarna ni vill från olika årtionden men jag tänker att 3-4 per årtionde är rimligt för att ni ska kunna titta på skillnader.

Ni får gärna börja tidigare än 50-talet men jag vill att ni gör nedslag i minst fem årtionden och jag vill att ni landar i den låt ni själva valde som förändrade något för er.

50-talet - hhttp://50talsmusik.weebly.com/20-mest-populaumlra-laringtarna.html
60-talet - http://60taletspopklassiker.blogspot.se/p/artister.html
70-talet - http://www.70s.se/Skivorna/
80-talet - http://www.80-talshits.se/#sthash.6LWIxRIp.TtL45ETE.dpbs
90-talet - http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2696&artikel=4485191

Deadline är efter lektionen den 13/9 och absolut senast den 16/9

Lycka till!

Filmmusik

Er uppgift är att skapa filmmusik till följande klipp.
Tänk på att er musik sätter stämningen i klippet. Ni ska också skriva en kort text med hur ni har tänkt, vad ni har gjort mm.

https://www.dropbox.com/sh/xdqiwxt28y7vhkh/zrzpIFtJUP

Tabulatur fortsättning

Förra veckan började vi med att arbeta med tabulatur och nu kommer fortsättningen. På hemsidan gitarr.org hittar ni en utförlig förklaring för hur tabulatur fungerar. Ni ska gå igenom sidan sen längst ner på sidan hittar ni en länk till låtar i tabulatur, där ska ni välja en låt att lära er. Hittar ni inte länken längst ner på sidan så hittar ni även den här: gitarr.org/tabs

Skulle ni tycka att låtarna på sidan är för lätta för er del får ni självklart välja andra låtar som utmanar er mer. ultimate-guitar.com

Lycka till!
/Henning

Tutorial åk7

Ni ska en och en eller i grupper om två skapa en tutorial som har med musik att göra. En tutorial är en instruktionsfilm (se exempel nedan). Det kan vara allt från att lära ut hur man tar ett, eller flera, ackord på gitarr till att visa hur man lägger på effekter på ett spår i Garageband.

Väljer ni att arbeta två och två måste båda personer finnas med i filmen på något sätt. Det är absolut inget krav på att ni måste synas, men ni måste prata och instruera.

Det finns inget krav på hur långa filmerna måste vara men som nämnts innan så ska ni tydligt instruera hur man gör något.

Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=yR5wl4mc0H0

Lucia - Malmö

Här hittar ni spellistan på låtarna - Lucia

Ni ska ha lyssnat igenom listan MINST två gånger innan fredag.

Another brick in the wall

Jag vill att ni till måndag v.47 (19/11) lyssnar in er på låten Another Brick In The Wall av Pink Floyd - https://www.youtube.com/watch?v=xhgE5bfcFTU

Jag kommer därefter att dela in er i ensemblegrupper där ni blir tilldelade ett instrument för att repa denna låt gemensamt.

Här hittar ni ackord och text - http://tabs.ultimate-guitar.com/p/pink_floyd/another_brick_in_the_wall_crd.htm

Lycka till!
/Henning

Berättande låtar

Är inte alla låtar berättande eller beskrivande? Jo på ett eller annat sätt, men det jag syftar på nu rör snarare en tradition av historieberättande genom musiken. I många fall har det varit typsikt för den amerikanska folkmusiken där artister som Woody Guthrie och Pete Seeger är några av de stora och lite senare även riktigt stora namn som Bob Dylan, Simon & Garfunkel och Bruce Springsteen. Det är självklart inte enbart den amerikanska folkmusiken som använder historieberättande texter utan man kan hitta många exempel i en hel rad olika genrer. och inte minst i Hiphop på senare tid. Vi kommer dock i denna uppgift främst att utgå ifrån hur denna typ av artister har berättat historier via sin musik och ni ska även skriva en berättande låt med inspiration från de artister ni hittar i spotifylistan.

I många fall så utgår man från speciella fenomen, platser eller händelser som på något sätt gjort ett avtryck hos låtskrivaren. Ta till exempel Bob Dylans låt Hurricane där han berättar en historia om en boxare som kallas Hurricane och enligt Bob Dylan blivit felaktigt dömd. Ett annat exempel är U2s låt Sunday bloody sunday som handlar om händelsen bloody sunday på Nordirland och där U2 beskriver deras syn på saken. Vad som är viktigt att tänka på är att historien ska vara sann för er och att den ska vara tillräckligt viktig för er att berätta. Men absolut viktigast är att det är er sida av historien som ska berättas och inte vad media eller någon annan säger.

Också viktigt att tänka på är att det inte är en saga eller novell ni skriver utan ni ska kunna berätta historien på en ganska kort tid. Folksångerna var oftast ganska långa, men i jämförelse med en enbart skriven historia är det ganska lite tid man har på sig. Varför? Jo, när det kommer musik till er historia så kan det lätt bli enformigt om man sitter och lyssnar på likartade verser i 25 minuter och i många fall kanske inte lyssnaren orkar igenom hela låten, därför kommer jag att begränsa er till max 5 minuter.

Slutligen så ska det ni beskriver i er låt ha en utgångspunkt i Malmö. Låten kan handla om en person, ett fenomen, en plats m.m. men det måste ha Malmöanknytning på något sätt.

Spotifylista med exempel på låtar:
Berättande låtar

Exempel på texter:
Bob Dylan - Hurricane

Neil Young - Thrasher
Townes Van Zandt - Poncho & Lefty
Lemmonheads - The outdoor type
Guy Clark - Desperados waiting for a train

Oljudsmusik

I denna uppgiften ska vi arbeta med olika former av känslor och vad som enligt många kanske skulle klassas som oljud.Vi ska också försöka återskapa någon form av känsla. Dvs att ni ska välja en plats som ni tycker antingen väldigt mycket om eller kanske väldigt illa om och då försöka återskapa den känsla/stämning ni får på platsen med hjälp av oljud (ljud) från platsen.

En känsla/stämning kan t.ex. innebära glad, ledsen, lugn, stressad, arg, irriterad m.m.
Det måste vara en plats som vem som helst kan besöka.

I låten ska ni ha minst 10 olika spår med olika ljud, ljuden får självklart, och till och med bör, loopas. Av dessa spår måste minst 8 av dem vara rena miljöljud, dvs ljud som finns i den omgivningen. Dessutom måste ni viga minst 4 av dessa spår till att skapa någon form av rytm. Rytmen ska vara tydlig och lätt att följa. Samt att låten måste vara minst 45sekunder lång och helst ska den innehålla minst två olika delar - tänk VERS och REFRÄNG

Ni ska med hjälp av en mobiltelefon eller fickinspelare spela in oljud i en miljö som ni vill återspegla på ett eller annat sätt.

Det finns inga krav på kvalitet på inspelningarna av ljuden.

-För åk7 gäller det enskilt arbete! Ni får gärna samarbeta när ni spelar in ljuden, men ni ska skapa en egen version av låten.

För Humfryskolan i Lund

Klicka på fliken ”Per” för att komma till låtarna som är obligatoriska. Era valfria låtar ger jag till er gruppvis.

 

/Per

Musikvideo

Er sista stora uppgift i årskurs nio är att skapa en musikvideo till valfri låt med följande förutsättningar.

-En idé måste mailas till mig och godkännas innan ni börjar (även vilken låt ska ingå här).

-Den måste filmas med en mobiltelefon

I denna uppgift kommer bedömning att handla om hur ni använder er av musik i kombination med andra uttrycksmedel.

Lycka till!
/Henning