Category Archive: Åk9 Malmö

Subcategories: Inga kategorier

Tabulatur fortsättning

Förra veckan började vi med att arbeta med tabulatur och nu kommer fortsättningen. På hemsidan gitarr.org hittar ni en utförlig förklaring för hur tabulatur fungerar. Ni ska gå igenom sidan sen längst ner på sidan hittar ni en länk till låtar i tabulatur, där ska ni välja en låt att lära er. Hittar ni inte länken längst ner på sidan så hittar ni även den här: gitarr.org/tabs

Skulle ni tycka att låtarna på sidan är för lätta för er del får ni självklart välja andra låtar som utmanar er mer. ultimate-guitar.com

Lycka till!
/Henning

Lucia - Malmö

Här hittar ni spellistan på låtarna - Lucia

Ni ska ha lyssnat igenom listan MINST två gånger innan fredag.

Berättande låtar

Är inte alla låtar berättande eller beskrivande? Jo på ett eller annat sätt, men det jag syftar på nu rör snarare en tradition av historieberättande genom musiken. I många fall har det varit typsikt för den amerikanska folkmusiken där artister som Woody Guthrie och Pete Seeger är några av de stora och lite senare även riktigt stora namn som Bob Dylan, Simon & Garfunkel och Bruce Springsteen. Det är självklart inte enbart den amerikanska folkmusiken som använder historieberättande texter utan man kan hitta många exempel i en hel rad olika genrer. och inte minst i Hiphop på senare tid. Vi kommer dock i denna uppgift främst att utgå ifrån hur denna typ av artister har berättat historier via sin musik och ni ska även skriva en berättande låt med inspiration från de artister ni hittar i spotifylistan.

I många fall så utgår man från speciella fenomen, platser eller händelser som på något sätt gjort ett avtryck hos låtskrivaren. Ta till exempel Bob Dylans låt Hurricane där han berättar en historia om en boxare som kallas Hurricane och enligt Bob Dylan blivit felaktigt dömd. Ett annat exempel är U2s låt Sunday bloody sunday som handlar om händelsen bloody sunday på Nordirland och där U2 beskriver deras syn på saken. Vad som är viktigt att tänka på är att historien ska vara sann för er och att den ska vara tillräckligt viktig för er att berätta. Men absolut viktigast är att det är er sida av historien som ska berättas och inte vad media eller någon annan säger.

Också viktigt att tänka på är att det inte är en saga eller novell ni skriver utan ni ska kunna berätta historien på en ganska kort tid. Folksångerna var oftast ganska långa, men i jämförelse med en enbart skriven historia är det ganska lite tid man har på sig. Varför? Jo, när det kommer musik till er historia så kan det lätt bli enformigt om man sitter och lyssnar på likartade verser i 25 minuter och i många fall kanske inte lyssnaren orkar igenom hela låten, därför kommer jag att begränsa er till max 5 minuter.

Slutligen så ska det ni beskriver i er låt ha en utgångspunkt i Malmö. Låten kan handla om en person, ett fenomen, en plats m.m. men det måste ha Malmöanknytning på något sätt.

Spotifylista med exempel på låtar:
Berättande låtar

Exempel på texter:
Bob Dylan - Hurricane

Neil Young - Thrasher
Townes Van Zandt - Poncho & Lefty
Lemmonheads - The outdoor type
Guy Clark - Desperados waiting for a train

Musikvideo

Er sista stora uppgift i årskurs nio är att skapa en musikvideo till valfri låt med följande förutsättningar.

-En idé måste mailas till mig och godkännas innan ni börjar (även vilken låt ska ingå här).

-Den måste filmas med en mobiltelefon

I denna uppgift kommer bedömning att handla om hur ni använder er av musik i kombination med andra uttrycksmedel.

Lycka till!
/Henning

Polyrytmik

Er uppgift är att skapa en polyrytmikinspelning (Polyrytmik är flera olika rytmer som spelas samtidigt men som passar ihop) på minst 45 sekunder.

Det ska finnas minst 2 olika rytmer/spår per person.
VIKTIGT är att varje rytm spelas in på ett separat spår. Man ska kunna lyssna på varje enskild rytm för sig.

Ni får INTE använda ”vanliga” instrument utan ni ska använda er av saker som normalt sett inte ses som instrument.

Följande centralt ämnesinnehåll arbetar ni med under uppgiften:

  • Rytmisk och melodisk improvisation till trumkomp, ackordföljder eller melodislingor med röst och instrument.
  • Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.
  • Musikalisk gestaltning där olika uttrycksformer kombineras.
  • Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation.

Se även under fliken LGR11 här på sidan för att se vilka kunskapskrav som kan uppfyllas i uppgiften

Musikhistoria och skapande

Här följer de två uppgifter som ni i åk9 har börjat med.

Forskningsarbete - Musikhistoria
-Valfri artist/band
-Vilken genre (musikstil) tillhör artisten/bandet?
-Vilken inspiration? Dvs vilka artister/band har inspirerat artisten/bandet?
-Varför är denna artist viktig för dig?
-Fakta del:
-Början/slut (om slut finns)
-Medlemmar
-Viktiga händelser
-Viktiga skivor
-m.m
-ca: 2A4
Deadline: 26 oktober

Låt inspirerad av Nordamerikansk musik:
T.ex. blues, jazz, country, bluegrass, folk, reggae, ska, soul, gospel mfl
-Text+sång
-Ackordinstrument
-Rytminstrument
Max 4pers/grupp
Deadline: 21 september