Category Archive: Åk7 Malmö

Subcategories: Inga kategorier

Tabulatur fortsättning

Förra veckan började vi med att arbeta med tabulatur och nu kommer fortsättningen. På hemsidan gitarr.org hittar ni en utförlig förklaring för hur tabulatur fungerar. Ni ska gå igenom sidan sen längst ner på sidan hittar ni en länk till låtar i tabulatur, där ska ni välja en låt att lära er. Hittar ni inte länken längst ner på sidan så hittar ni även den här: gitarr.org/tabs

Skulle ni tycka att låtarna på sidan är för lätta för er del får ni självklart välja andra låtar som utmanar er mer. ultimate-guitar.com

Lycka till!
/Henning

Tutorial åk7

Ni ska en och en eller i grupper om två skapa en tutorial som har med musik att göra. En tutorial är en instruktionsfilm (se exempel nedan). Det kan vara allt från att lära ut hur man tar ett, eller flera, ackord på gitarr till att visa hur man lägger på effekter på ett spår i Garageband.

Väljer ni att arbeta två och två måste båda personer finnas med i filmen på något sätt. Det är absolut inget krav på att ni måste synas, men ni måste prata och instruera.

Det finns inget krav på hur långa filmerna måste vara men som nämnts innan så ska ni tydligt instruera hur man gör något.

Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=yR5wl4mc0H0

Another brick in the wall

Jag vill att ni till måndag v.47 (19/11) lyssnar in er på låten Another Brick In The Wall av Pink Floyd - https://www.youtube.com/watch?v=xhgE5bfcFTU

Jag kommer därefter att dela in er i ensemblegrupper där ni blir tilldelade ett instrument för att repa denna låt gemensamt.

Här hittar ni ackord och text - http://tabs.ultimate-guitar.com/p/pink_floyd/another_brick_in_the_wall_crd.htm

Lycka till!
/Henning

Oljudsmusik

I denna uppgiften ska vi arbeta med olika former av känslor och vad som enligt många kanske skulle klassas som oljud.Vi ska också försöka återskapa någon form av känsla. Dvs att ni ska välja en plats som ni tycker antingen väldigt mycket om eller kanske väldigt illa om och då försöka återskapa den känsla/stämning ni får på platsen med hjälp av oljud (ljud) från platsen.

En känsla/stämning kan t.ex. innebära glad, ledsen, lugn, stressad, arg, irriterad m.m.
Det måste vara en plats som vem som helst kan besöka.

I låten ska ni ha minst 10 olika spår med olika ljud, ljuden får självklart, och till och med bör, loopas. Av dessa spår måste minst 8 av dem vara rena miljöljud, dvs ljud som finns i den omgivningen. Dessutom måste ni viga minst 4 av dessa spår till att skapa någon form av rytm. Rytmen ska vara tydlig och lätt att följa. Samt att låten måste vara minst 45sekunder lång och helst ska den innehålla minst två olika delar - tänk VERS och REFRÄNG

Ni ska med hjälp av en mobiltelefon eller fickinspelare spela in oljud i en miljö som ni vill återspegla på ett eller annat sätt.

Det finns inga krav på kvalitet på inspelningarna av ljuden.

-För åk7 gäller det enskilt arbete! Ni får gärna samarbeta när ni spelar in ljuden, men ni ska skapa en egen version av låten.

Polyrytmik

Er uppgift är att skapa en polyrytmikinspelning (Polyrytmik är flera olika rytmer som spelas samtidigt men som passar ihop) på minst 45 sekunder.

Det ska finnas minst 2 olika rytmer/spår per person.
VIKTIGT är att varje rytm spelas in på ett separat spår. Man ska kunna lyssna på varje enskild rytm för sig.

Ni får INTE använda ”vanliga” instrument utan ni ska använda er av saker som normalt sett inte ses som instrument.

Följande centralt ämnesinnehåll arbetar ni med under uppgiften:

  • Rytmisk och melodisk improvisation till trumkomp, ackordföljder eller melodislingor med röst och instrument.
  • Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.
  • Musikalisk gestaltning där olika uttrycksformer kombineras.
  • Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation.

Se även under fliken LGR11 här på sidan för att se vilka kunskapskrav som kan uppfyllas i uppgiften